3 april 2008

Utilitarismens strypgrepp

Den viktiga filosofiska livsåskådningen som syftar till att maximera lyckan för ett maximalt antal människor har blivit rattlåset på min skrivförmåga. Jag har skrivkramp. Inte för att jag egentligen har brist på saker att skriva om, utan mer för att varje tanke jag har snabbt skjuts ner efter en snabb utilitaristisk analys. Hur många kommer egentligen intressera sig för det jag skriver? Nej, inte så många, det är bättre att jag väntar tills jag kommer på något riktigt bra att skriva så slösar jag inte bort någons tid.

Dessutom hade jag, vid bloggens uppstart, en önskan om att hålla bloggen någorlunda distansierad från mitt eget privatliv. Jag ville inte att den här bloggen skulle bli ytterligare en av alla "det är synd om mig idag, men idag har jag gjort det här och idag är en bra dag"-bloggar där författaren spyr ut sina känslor på internet för att söka sympati alternativt bara berättar vad som hänt under dagen/veckan/månaden och därigenom blir ytterst ointressant för alla utom ett fåtal utvalda.

Häri ligger mitt problem. Jag vill inte skriva om min vardag, av den enkla anledningen att den är ytterst ointressant och ter sig likadant som de flesta andras vardag. Om man ser till något mer extraordinära händelser i mitt liv så sträcker det sig till att Linköpings HC är i SM-final samt att jag förra veckan var på Lorensbergsteatern och såg Steven Lynch. Men även här brister det, för dels vill jag inte utprägla detta till en hockeyblogg, och dels så finns det inte mycket att säga om Lynch mer än "fantastiskt skitkul".

Så vad återstår? Inte mycket. Filosofiska tankar och teologiska funderingar, som tyvärr inte vill komma på beställning. Poesi och prosa, som jag inte har engagemanget för att skriva. Musikupptäckter, som är begränsade och definitivt inte tillräckligt stora för att dedikera ett helt blogginlägg för.

Att maximera intresset och fördela det över folket gör att fingrarna krampar sig när jag vill skriva. Vad vill ni ha av mig egentligen? Det hade varit en relevant fråga, om jag inte var medveten om att min läsarkrets är lika begränsad som tidigare omnämnda internet-är-min-psykolog-och-vän-bloggar. Men låt vara att relevansen är låg; vad är intressant att läsa om? Jag vill veta vad ni tycker och tänker om bloggar i allmänhet och mitt dito i synnerhet. Hjälp!

1 kommentar:

Emil Oskar sa...

Hej!
Jag tycker att man inte behöver hårdra det så mycket. Har något trevligt hänt kan man ju skriva det, så länge det är något speciellt man vill dela med sig, iochmed att vi är, som du skriver, en ganska så begränsad grupp av människor som läser det du skriver. Då kan det vara trevligt att se dig skriva när du får jobb, hur LHCs seger gjort dig glad, hur du äntligen funnit akrylmålning som intresse osv.
Men sen är det kul med kvasi-filosofi utifrån dessa ämnen. Mm!