12 februari 2008

Sportskandaler

Aftonbladet skriker ut rubriken i sina sedvanliga versaler: SKANDAL-BILDERNA! Bara rubriken får mig att sucka och sörja över inkompetensen och pseudo-nyheterna som präglar denna kvällstidning. Dessa skandalösa bilder föreställer Färjestads back André Lakos med klubban mellan benen, och i den tredelade bilden förstår vi att han simulerar onani. Där har vi skandalen; en spelare blir sur över ett domslut och väljer helt sonika att visa domaren vad han tycker om det.

Gesten ger match penalty och Lakos får en matchs avstängning. So far, so good. Domare Thomas Andersson gör här helt rätt, en spelare har inte rätt att ifrågasätta domslut och framförallt inte på det viset Lakos gör. Men när ärendet tas upp i disciplinnämnen så avgörs det att Lakos får ytterligare en matchs avstängning, det vill säga två totalt. Med vilket anledning undrar jag då?

En "onani-rörelse" jämställs alltså av Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd med Andreas Jämtins dödsgest, vilket får mig att hyperventilera över den svenska kvällstidningsmoralen. Om jag inte visste bättre skulle jag nästan tro att det vara samma självutnämnda moraltanter som satt i nämnden som på Aftonbladets redaktion. Sambandet må bygga på indicier, men när Aftonbladets skandalpennor vässas så tycks disciplinnämnden helt plötsligt mer villiga att fläska på straffen.

Och Timrås lagkapten Sanny Lindström är mycket upprörd efter matchen. "På läktaren sitter familjer med barn som tittar på" klagar han i intervjun efter matchen. Jag var bortrest under säsongens första 25 omgångar, men jag har trots det sett både matcher som pausats för att skrapa bort blod från isen, slagsmål och spelare som inte kunnat ta sig till båset själva efter en tackling. Och Sanny "Ren som snö" Lindström ägnar själv sin mest tid åt att krama Teletubbies och sjunga sånger i Lattjolajban. Eller?

Inga kommentarer: