10 december 2008

Midvinterkyla och evig vargtimme, skåda julens under!

Få saker ger sådant sug efter att blogga som tentaplugg. Det är ett så oerhört tråkigt och utjatat faktum att man aldrig blir så produktiv när det gäller vardagens måsten som under tentaperioderna. Jag känner mig som en diskande och ångestfylld kliché.

Men å andra sidan, inget ont som inte för något gott med sig. Sista tentorna på terminen innebär juluppehåll. Jag känner som alltid en barnslig längtan efter jul, som utan tvekan är min favorithögtid på året. I ärlighetens namn är det nog den enda, med ett pliktfyllt undantag för påsken, högtid jag bryr mig om. Jag känner ofta en irritation över pseudohögtider alá Halloween eller Alla Hjärtans Dag och till viss del även midsommar, vars enda poänger är att sälja skit, sälja smycken respektive sälja sprit. Tacka vet jag julen som sprider pengarna över varenda handel i landet likt manna från himmelen och som samtidigt, i god kristen anda, hyllar givandet av gåvor. Det blir en slags win-win för både själ och svensk BNP.

De senaste två gångerna jag jobbat så har assisstenten som ska ersätta mig gått bredvid. Det känns jätteskönt att veta att i vår så behöver jag inte försöka få ihop två scheman utan kan fokusera helt på skolan. Alternativt skaffa en hobby. Förutsatt att jag inte kommer jobba speciellt mycket framöver så borde jag vara mer eller mindre ledig fram till studiestarten som enligt uppgift är den 19 januari, så det blir ett långt behagligt uppehåll såhär på årets mörkare delar.

Just nu: Antony and the Johnsons - Twilight

3 kommentarer:

Emil Oskar sa...

Jag har aldrig varit en beundrare av midsommar tidigare, men på senare år, då jag blivit mer utav en naturromantiker, har jag börjat uppskatta högtiden mycket. I sommar hoppas jag på en riktig midsommar med sill, nubbe och stång. Kanske att man även har en stråhatt.

e.brannstrom sa...

Du får kanske bli min vägvisare den kommande sommaren då. Min personliga Bacchus, typ.

Olivia sa...

Mina missade samtal kommer huvudsakligen från två källor: min mamma och Erik (inte du, min kille alltså!), så jag är inte så populär som det kanske lät. Bara dålig på att svara i telefon :). Anyway, det lät ju härligt att vara ledig ända till 19e januari! Men jag får min beskärda del jag också, förstås. Ja, det vore trevligt att få se dig. När och hur länge hade du tänkt att vara i Linköping?