25 januari 2008

Framtidens kyrka #2, Nätverket

I förra delen skrev jag varför jag anser att kyrkan inte bör äga några egna lokaler, eller egentligen så lite som möjligt. Ett resultat av detta är att man måste ha någon annan typ av knutpunkt för församlingens medlemmar som kan ersätta de vanliga församlingslokalerna. Dessutom, om man ska dra det ekonomiska resonemanget till sin spets så bör inte församlingen ha avlönade predikanter. Frågan blir då, kan en kyrka fungera utan vare sig lokal eller pastorer?

Självklart kan det fungera! Det sociala nätverk som finns kring kyrkan tror jag mycket väl kan existera utan dess lokaler. Ett socialt nätverk består i grund och botten av människor och relationer som kopplar samman dessa. Det är detta nätverk som är kyrkan, sen hur många av dessa som faktiskt träffar varandra varje söndag är en ren social fråga.

Ett nätverk utan någon slags samordning kan dock lätt splittras och utan översyn går det inte att se var det brister. Dessutom så finns det en trygghet för den enskilde i att känna till exempelvis hur många andra som finns i nätverket. Alltså krävs det någon slags organisation bakom. Jag må vara formad av att ha växt upp under internetboomen, men jag tror att med hjälp av internet kan ett fåtal personer lätt strukturera och informera ett stort nätverk.

Om detta låter församlingen behålla sin församlingsidentitet även utan lokaler så är en del av min inledande fråga besvarad. Men hur ska undervisningen gå till då?

Fördelen med någon som är avlönad för att predika är, självklart, att personen kan ägna sig åt undervisningen på heltid och därmed hinner spotta ur sig en ungdomssamling, ett förmiddagsmöte och ett offertal till ett nattmöte varje vecka. Nackdelen är dock att den personens ord lätt anses vara mer värt än andra församlingsmedlemmars.

Ett system som istället bygger på att någon talar när man har något att säga tror jag är bättre. Framförallt när det talas i en grupp där man även kan diskutera det som sagts efteråt istället för att blint ta emot med ett halleluja och amen.

Förövrigt skulle det vara roligt att höra eventuella kommentarer. Skriv gärna om du tycker att jag är en vidrig traditionsutmanare, förd bakom ljuset av postmodernismen eller något annat trevligt!

5 kommentarer:

Emil Oskar sa...

Jag håller inte med. Jag tror att människan behöver (eller iaf så hjälper det till) en helig plats som är tillägnad Gud, där man verkligen känner att den här platsen är tillägnad Gud.
Jag förstår att den naturliga reaktionen för dig och för andra kanske blir att "var man än är så är Gud", och det är verkligen sant. Men att lokalen får bli som en symbol för Gud och att man kommer inför Honom.

Jag tror att det man behöver utmana i första hand är om man behöver café, konferenslokal eller dylikt. Och kanske istället använda Guds hus endast till att vara just Guds hus?

Stenholm sa...

Emil har faktiskt en poäng där..

Olivia sa...

Ja visst är jag en ordentlig student. Det är ett roligt liv, om än ibland ganska tärande :). Ska du fortsätta på civilingenjör i höst eller plugga något annat?

Olivia sa...

Jag förstår. Hoppas att du hittar något som passar då. Detsamma min vän, jag saknar dig med. Vi kanske bör höras på telefon åtminstone, även om det är ett dåligt substitut... Och du är alltid välkommen att hälsa på :)

Olivia sa...

Och angående mitt inlägg... Jo jag vet ju egentligen att det inte är för mycket begärt. Kanske bara av just den man vill ska vara den där någon.