6 januari 2008

Äkthetens år 2008

Jonathan har fått sin Sara och de har ingått ett heligt förbund. Ett förbund av äkta kärlek. Lyckliga äro de tu, och lyckliga äro vi som fått dela deras glädje idag!

Avslutningen på kvällen bjöd på ett samtal kring och ett beslut om att 2008 utses till äkthetens år. Vi ska sträva efter det som är sant i vår tro, i våra känslor, i våra tankar och i våra relationer. I en bil på en mörk landsväg blev samtalsämnet vad som hände med oss alla när det blev dags att växa upp, hur mognaden tog ut sin rätt på relationer och hur det som var blev det som är.

Jag vill gärna tro att det är ett steg mot äktheten, att erkänna misstag och hitta de fel man gjort tidigare. Jag vill inte fastna i nostalgin, men nostalgin kan ge motivationen för att reda ut saker som gått fel. Det låter allvarligare än var det är, tro mig, men utan att finna sanningen om problem så kommer aldrig minnen att bli erfarenheter.

Så därför längtar vi efter att bli mer äkta. Det är inte nödvändigtvis för att tillfredställa vår Gud eller våra medmänniskor. Det är för att vi ska kunna bli tillfreds med de vi är och lära oss att älska de människor vi är. Älska din nästa som dig själv, uppmanar den gammal testamentliga guden oss. Vad gott gör den uppmaningen oss om vi inte älskar oss själva? Så låt äkthetens år leda till ett kärlekens år.

I natt ber jag för alla de människor jag älskar. De som ingått äktenskap, de som jag tagit avsked av, de som jag hoppades få träffa och de jag delade en stund av sökande med på den mörka landsvägen.

1 kommentar:

Emil Oskar sa...

Till Kärlekens år 2009!